سعید رهنما
درسهای انقلابهای دوم:
بازخوانیِ انقلابهای سوسیـالیستیِ روسیـه، نجمه اعظمی آلمان، چین و ویتنام
در گورستانی درون برلین، درون قطعهی بزرگان سوسیـالیست آلمان، آنجا کـه رزا لوکزامبورگ، کارل لیخت و بسیـاری دیگر آرمـیدهاند، بر تختهسنگ بزرگی نوشته شده، «مردگان زِنـهارمان مـیدهند».[1] قصد و منظورِ این سنگنوشتهی مسحورکننده را بـه دو شکل مـیتوان تعبیر کرد: نجمه اعظمی یکی آن کـه مردگان از ما مـیخواهند کـه پیشگامانِ بزرگ را از خاطر نبریم و همان راهی را کـه رفتند پیگیری کنیم، یـا هشداری هست که از تجربهشان بیـاموزیم و برای رسیدن بـه همان هدفِ مشترک راههای دیگر را جستجو کنیم. نجمه اعظمی با توجه بـه تجربیـات ها و انقلابهای بزرگ سوسیـالیستی درون جهان و ضرورت درسگیری از موفقیتها و شکستهاشان، باورِ من تعبیر دومـی است.
ابراهیم هرندی
گــیرها و گــیرنماها
گیرنماهای اجتماعی درون نـهادهای واقعیت سازی، به منظور پرده پوشی ِ حقایق و آلوده کرنِ گسترۀ همگانی درون راستای سرگرم ِ مردم پدید مـی آید و کار بجایی مـی رسد کـه نـهادهای واقعیت ساز، مانند؛ حکومت، مذهب، آموزش و پرورش، زندان و ده ها نـهاد دیگر با ادبیـات و اخلاق ویژه خود، درون جامعه پیدا مـی شود. نجمه اعظمی از اینرو، توانایی شناسایی و پرداختن بـه گیرهای حقیقی درون جامعه کارِ بسیـار دشواری ست زیرا کـه زورمندانِ حاکم برجامعه، هماره درون پی جایگزین گیرهای حقیقی با گیرنماهای واقعیت نما هستند و ذهن انسان را از هنگام زاده شدن که تا واپسین گام، چنان از این گیرنماها پُر مـی کنند کـه ذهن ما جایی به منظور پرسش های اساسی نداشته باشد.
جلال ایجادی
فارسی، نـه زبان تحمـیلی بلکه زبان وحدت ملی
ولی روشن هست که درون ایران تمام زبانـهای مادری مانند آذری و کردی و بلوچ و گیلکی و لری و تالشی و سمنانی و غیره حتما وجود داشته باشند و شکوفاتر شوند. من بـه اکولوژی زبانی یـا تنوع زبانی معتقد هستم و این تنوع اصل شکوفایی فرهنگی یک ملت است. زبان کردی متعلق بـه گروه زبانـهای ایرانی است. درون شرایط ستمگری جمـهوری اسلامـی و سرکوب فرهنگی کـه متوجه تمام تلاشـهای فرهنگی ایرانیـان است، زبان کردی محدویت های بسیـاری متحمل شده است. ولی خوشبختانـه زبان کردی کـه خود دارای گویش های گوناگون است، نـه تنـها درون خانواده ها و نزد فرزندان کرد ما بلکه درون عرصه تولید اندیشـه و انتشار کتاب درون ایران ادامـه دارد و زنده است. همـین امروز اخبار را درون سایت های مجازی دنبال گرفتم و باعث خوشحالی هست که کتابهای با کیفیت بـه زبان کردی درون ایران چاپ مـیشود و بازار دارد و در آموزش مدرسه و دانشگاه مورد توجه قرار مـیگیرد.
مـهران زنگنـه
تحریم، سقوط ریـال و تورم بـه عنوان مقدمـهی برجام دو
ضعف مزمن ریـال یکی از علل گرایش بـه فرار از ریـال منجمله بـه شکل سپردهی ارزی و تبدیل شدن دلار درون کنار طلا، زمـین، ماشین و غیره بـه ابزاری به منظور حفظ قدرت خرید کـه به نوبهی خود موجب بالا رفتن تقاضا به منظور دلار و ضعف بیشتر ریـال مـیشود. با توجه بـه دادههای موجود و تداوم گرایش بـه فرار از ریـال درون طول حکومت جمـهوری اسلامـی باز حتما گفت این امر باز برنمـیگردد بـه فقط این یـا آن دولت، بـه فقط این فرد و یـا آن فرد درون چارچوب رژیم بلکه بـه کل رژیم جمـهوری اسلامـی.
ناهید حسینی
اتحاد، ضرورت روز است!
برای من مـهم نیست کـه چه نوع سیستم حکومتی درون ایران مستقر خواهد شد، رای مردم اساس هست و من نیز یک رای خواهم داشت، فقط مـیتوانم بگویم هیچگاه بـه اندازه امروز معتقد نبوده ام کـه بزرگترین دشمن کشورمان همـین نظام جمـهوری اسلامـی است. هرگز اقوام ایرانی باعث تجزیـه ایران نشده اند، بلکه خود حاکمان بوده اند کـه در طول تاریخ، بخش هایی از کشورمان را بتاراج داده اند. حتی یک روز بیشتر ماندن این نظام، لطمـه سنگین تری بـه مردم بی پناه ما مـیزند. امروز هر کدام از ماها با خود حتما تعین تکلیف کنیم و دو موضوع را به منظور خود مشخص کنیم و آنـهم شفاف سازی نقش فردی و نقش گروهی خود درون آینده ایران است.
محمد علی مـهرآسا
عباس امـیر انتظام درون نگاه تاریخ
من بـه عمد نوشتن درون باره اسطوره آزادی و مقاومت ایرانی یعنی آقای عباس امـیر انتظام را بـه تأخیر انداختم که تا دوستان و هممـیهنان آنچه راجع بـه او مـی دانند و یـا آنچه را کـه به او نسبت مـی دهند به منظور عموم بازگویند؛ و دنیـای فارسی زبان از دیدگاه هممـیهنان نسبت بـه آقای مـهندس امـیر انتظام آگاه شوند و راست و دروغ؛ و یـا کینـه توزی و راست پنداری درون مورد این قهرمان مبارزه با آخوند را بـه نیکی دریـابند. و یـا بـه مغلطه ها نیز گوش دهند و بعضی هم آنـها را راست پندارند و باور کنند.
مجيد سيادت
تزهائی درباره روابط ايران و امريکای ترامپ
در بر رسی تحولات منطقه خاور ميانـه بايد درون ابتدا بـه زمينـه های مـهم و موثر نگاه کنيم. بـه عبارت ديگر از مبانی ای شروع کنيم کـه بر روند تحولات سياسی اثر مـی گذارند. منظورم مسائلی هستند کـه در متن تحولات و روندها قرار دارند. بـه عبارت ديگر روندهائی کـه چارچوب تحولات گوناگون را فراهم مـی آورند، کـه سايه آنـها درون هر صورت روی مسائل مشخص هم بـه جای مـی مانند.
منوچهر صالحی
درباره سوسیـال دمکراسی (۳)
مصاحبه با رادیو پویـا
از آنجا کـه در دوران انقلاب مشروطه شیوه تولید جامعه ما هنوز باستانی و پیشاسرمایـهداری بود، درون نتیجه طبقات و اقشاری کـه باید ایده سوسیـال دمکراسی مبنی بر تحقق دولت دمکراتیک و متکی بر رفاه اجتماعی را متحقق سازند، هنوز درون جامعه ما وجود نداشتند و یـا این کـه تعدادشان بسیـار اندک بود. بههمـین دلیل نیز نـه این ایده، بلکه ایدهها و اندیشـههای دیگری کـه از غرب بـه مـیهن ما راه یـافتند، نتوانستند مادیت یـابند و بهمثابه ایدهای کـه هنوز پیششرطهای اجتماعی تحققشان هموار نگشته است، بـه بایگانی حافظه ملی سپرده شدند.
علی دماوندی
عباس امـیر انتظام، قربانی یک وحدت واعتقاد
افسوس اوقربانی نظامـی شد کـه خود یکی از بنیـانگذاران وسخنگویـان دولت برآمده از آن بود. سرنوشت امـیرانتظام، آینـه تمام نمای رذالت و تباهی نظام اسلامـی و مصلحت نظامـی بود کـه بقایش با هیج مصلحت دیگری نمـیتوانست رقم خورد. حفظش واجب واجبات بود ومـیتوانست حتی نماز وروضه را بـه تعطیلی کشاند که تا روحانیت درون قدرت بماند. این راز به منظور بازرگان پوشیده بود واعتقادی مقلد گونـه بـه روحانیت او را بـه گوش وتقلیداز مراجع وادارمـیساخت.
دنیز ایشچی
دموکراسی یـا جمـهوریت و یـا دیگر چی؟
جمـهوری اسلامـی ایران هم "مجلس خبرگان" خود را تشکیل داده هست و هم "شورای تشخیص مصلحت نظام" را. آیـا این مدل الگوبرداری کمدی و طنزی از مدل جمـهوریت افلاطون نمـیباشد کـه در آن نخبگان دگم ایدئولوژیک اسلامـی درون راس قدرت سیـاسی قرار مـیگیرند؟ بلکه هم الگوئی کمدی از اریستوکراسی یـا الیگارشی جمـهوری اسلامـی ایران باشند. اپوزیسیون ترقیخواه و آزاده ایران به منظور دوران گذار بـه بعد از عبور از جمـهوری اسلامـی ایران خواهان تشکیل "مجلس موسسان" خویش جهت تنظیم قانون اساسی جدید مـیباشد. آیـا این مجلس موسسان یک نوعی از الگوبرداری کوتاه مدت از مدل جمـهوریت افلاطونی نمـیباشد؟
احمد هاشمـی
حزب چپ ايران (فدایيان خلق)، تولدی دشوار و آینده ا ی مبهم
با تولد دشوار حزب چپ ایران ( فداییـان خلق) ، هر گونـه گمانـه زنی جدی، درون رابطه با آینده این حزب، حتی برایـانی کـه در این دهسال اخیر، منتقد همراه این نوزاد جدید بوده اند ، بسیـار دشوار است. حزب چپ ايران (فدائيان خلق) محصول فعالیت دهساله، سه جریـان هست که اکنون، تنـها دارای نام و اساسنامـه جدید و شورای مرکزی است. هرچند درون طول این دهسال، بحث های گسترده ای جریـان داشته است، اما نتیجه آن، تنـها یک منشور غیر مصوب است، کـه آن نیز خود، درون بر گیرنده تمامـی تناقضات نظری – سیـاسی، گرایشات مختلف درونی این حزب است.
رضا اکرمـی
«نجات برجام»، شرایط و هزینـه های آن
جامعه ایران درون سالهای ١٣٦٧ هنوز بدین بیداری نرسیده بود کـه مـی تواند بـه تغییر رژیم فکر کند و ابزارهای تماس و اطلاع رسانی کنونی را هم نداشت. بر همـین اساس علیرغم آشکار شدن خیـانت ِتداوم جنگ ایران و عراق و کشتار چند هزار تن از زندانیـان سیـاسی مردم بپا نخواستند و حتی درون مراسم مرگ خمـینی درون ابعادی پشتیبانی خود را از او نشان دادند. اما امروز وضع بـه کلی متفاوت است. کافی هست به شعارها و دامنـه اعتراضات مردم نظری بیفکنیم و یک صدا «رو بـه مـیهن و پشت بـه دشمن شویم»، زدن سر مار ِ «دشمن خارجی» هم امروز از مسیر تغییر درون داخل مـی گذرد و مردم ما امروز بیش از هر زمانی آماده فراتر رفتن از جمـهوری اسلامـی و جدائی دین از حکومت مـی باشند، مشروط بر اینکه بر این نیرو اتکاء کنیم و نقطه آغاز و پایـان هر مذاکره ای هم، حفظ منافع همـین مردم باشد و بس.
یدالله بلدی
لمپنیسم، همچنان درحال رشد است
روز دوازدهم تیرماه ، یکی از مشـهورترین گنده لاتهای ایران ، بنام وحید مرادی ملقب بـه عقاب ایران، درون زندان توسط، یکی از زندانیـان کـه بجرم قتل زندانی شده بود بقتل رسید .وحید مرادی کـه بیشتر اعضای بدن وحتی صورتش ، خالکوبی وجای چاقو بود ، دارای نوچه ها وطرفداران ودشمنان زیـادی درمـیان لاتها بود ، وحید مرادی درروز 27 خرداد یک روز بعد از آزادی اززندان ، دوست صمـیمـی خودرا درمنزل دوستش باضربات چاقو بقتل رساند ودونفر دیگررا مجروح کرد، و انگیزه قتل را توهین ناموسی ، ازجانب دوستش بیـان کرده بود، و روز بعددرحین فرار درون مرز دستگیر شد.
دنیز ایشچی
نظری کوتاه بر بازتاب های تحریمات اقتصادی
شاید بتوان گفت بحران امنیتی درون خلیج فارس و یـا هر نوع ممانعت از صدور نفت ایران بیشتری فشارها را بـه دولت ایران مـیتواند وارد کند. دیگر انواع تحدید ها و تحریم های اقتصادی بیشترین فشارهای خود را مـیتواند بـه مردم عادی منتقل نماید. این درون شرایطی مـیباشد کـه الیگارشی اقتصادی، سیـاسی امنیتی سپاه، آقازاده ها و اطرافیـان ولایت فقیـه همچنان کلیدهای اصلی اقتصادی کشور را درون دست های خویش گرفته و در راه بسط و کنترل منافع خویش، اعمال دیکتاتوری و خفقان اتوکراتیک اسلامـی و ماورای قوانین داخلی و بین المللی عمل مـینمایند.
طاهره بارئی
بعد از ضربه دردناک واکنش، زمان کُنش!
خیلی شسته رُفته بگویم کـه بچه های آن نسل، تشنـه و عاشق "دانستن" بودند. بخاطر یک کتاب یـا فقط بخشی و فصلی از آن، چه خطر ها کـه به جان نمـی خد. این موضوع بـه ایران محدود نمـیشد، سیل غربی هائی کـه در جستجوی دانشی نو راهی هند و نپال مـیشدند، قابل ملاحظه بود. معلم، آموزگار، استاد، ایدئولوگ بعنوانانی کـه دانشی درون نزد آنـها تصور مـیشد، و گمان مـیرفت ودیعۀ نزد آنان مـی تواند جهان را متحول سازد، احترام داشتند. دانائی ایجاد ولع و تمنا مـیکرد. امروز چه؟
فرید انصاری دزفولی
هدف درون شعارها معین مـی شود
تا زمانی کـه ساختار استبدادی حاکم را مشخصاْ هدف مبارزه خود قرار ندهیم. که تا زمانی کـه دستیـابی بـه آزادی و حق و حقوق خود و برپایی حکومت دمکراتیک یعنی حاکمـیت مردم بر سرنوشت خویش را درون دستور کار قرار ندهیم هر حرکت اعتراضی و ی با ماهیتی معیشتی و صنفی بعد از چند روز یـا توسط نیرو های سرکوبگر و یـا توسط خستگی معترضان بـه خاموشی مـی گراید و همگانی به منظور تغییر جمـهوری اسلامـی بوجود نخواهد آمد. معترضان تنـها و خسته درون زیر بار پر مشقت ظلم و ستم کمرشان خم خواهد شد.
س. حمـیدی
خواب خوش اصلاحطلبان درون پستوی حکومت
یک سال از تصاحب کرسیهای شورای شـهر و شـهرداری تهران از سوی اصلاحطلبان مـیگذرد. درون طول این یک سال اصلاحطلبان فقط ضعف و ناتوانی خود را درون ادارهی امور شـهر به منظور شـهروندان تهرانی بـه نمایش گذاشتهاند. چون اعضای شورای شـهر و مدیران شـهرداری تهران همگی از بروکراتهای حرفهای نظام هستند کـه در دامان مفسدانـه و نامردمـی جمـهوری اسلامـی پرورش یـافتهاند و هرگز اقشار مردم زحمتکش را نمایندگی نمـیکنند. آنان تنـها ضعفهای دورهی قالیباف را بـه رخ این و آن مـیکشند بدون آنکه برنامـهای کارآمد به منظور ادارهی امروزی شـهر درون اختیـار داشته باشند.
دکتر محمد حسین یحیـایی
به سوی تشکیل حکومت های محلی درون ایران (بخش دوم)
در سال های آغازین قرن بیستم تنـها ۹ کشور جهان بـه روش فدرال (آرژانتین، استرالیـا، کانادا، مکزیک، ایـالات متحده آمریکا، برزیل، سویس و ونزوئلا) اداره مـی شدند کـه در سال های پایـانی قرن بیستم بر تعداد آنـها افزوده شد و کشور هایی مانند اتریش، بلژیک، اکوادور، مالزی، هند، پاکستان، فدراسیون روسیـه، نیجریـه، تانزانیـا، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی روش غیر متمرکز و فدرال را برگزیدند، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از مردم جهان درون نظام های فدرال زندگی مـی کنند و هر روز هم بر تعداد آنـها افزوده مـی شود، زیرا کارشناسان و پژوهشگران علوم اجتماعی و سیـاسی بـه این نتیجه رسیده اند کـه عدم مرکزیت کارآ تر، بهتر و پایدارتر است.
ایرج قهرمانلو
سخنی با نو سلطنت طلب ها
اينكه برخى آرزوى زمان شاه را دارند هم از همان برداشت غلطى هست كه ٤٠ سالست بوسيله استمرار طلبان يا اصلاح طلبان گريبان گير مردم ايران شده هست : انتخاب بين بد و بد تَر ،انتخاب ميان شيخ و شاه، انگار گزينـه اى بـه نام گزينـه خوب وجود ندارد.انگار ما آينده اى نداريم و همواره بايد بـه گذشته نگاه كنيم و راه رهايى از بدبختى ها را از گذشته بگزينيم . ساهنشاهى را برداشتيم ولى بـه ١٤٠٠ سال پيش برگشتيم ، اكنون برخى از ايرانى ها بر اين باورند رژيم جمـهورى اسلامى را بردارند و رژيم كهنـه ديكتاتورى شاهى را كه موجب اين تراژدى بوده هست را جانشين كنند.
نيكروز اعظمى
«بیـانیـه نجات ایران» از سوی تحول خواهان آن روی سکه اصلاح طلبان دینی ست
نویسندگان«بیـانیـه نجات ایران» مانند همکیش خود اصلاح طلبان دینی درون پی آزاد خودی ها هستند وقتی مـی گویند: «تنـها چنین مجلسی کـه برآمده از آرای واقعی مردم و نمایندگان تمامـی گروه های حاضر درون جامعه باشد مـی تواند بهترین تدبیر را درون حل مشکلات کشور بـه کار گیرد(مجلسی کـه از های سلیقه ای و تنگ نظری های استصوابی عبور نکرده باشد». چیزی را کـه شما «آرای واقعی» مـی پندارید آرای اجباری ست و نـه آرای آزاد به منظور نمایندگان آزاد. و منظورتان از «نمایندگان تمامـی گروه های حاضر درون جامعه» همان خودی های اصلاح طلب دینی درون طیف های مختلف و اصولگرایـانی هستند کـه تداوم نظام دینی دغدغه شان است. شما مجلسی مـی خواهید کـه از «های سلیقه ای و تنگ نظری های استصوابی عبور نکرده باشد».
علی شاکری زند
آزادی گرفتنی هست نـه دادنی
با تزلزل روزافزون نظام حاکم آزادیخواهان نمـیباید بیش از این دست رویدست بگذارند
آنچه نمـی توان انکار کرد این هست که دیگر آشکارا طاقت جامعه هم طاقشده و از یک سال پیش بـه این سو هر روز بخش دیگری از مردم، هر یک بـه شکلی، و بیش از هر چیز بـه صورت اعتصابهای گسترده و طولانی همراه با تظاهرات سیـاسی پرمعنی، وارد صحنـهی مبارزه مـیشود و به سپاه عظیم اعتصابکنندگان دیگر مـیپیوندد؛ پیوستن بازارهای تهران و شـهرستان ها بـه اعتصابات و ورود بازاریـان، کـه باید از بهره مندترین بخش های جامعه بـه شمارآیند، و هم درون نـهضت مشروطه و هم درون دیکتاتوری پیشین نقش مؤثری علیـه استبداد و دیکتاتوری ایفاکرده بودند، بـه تظاهرات ضدرژیم درون این زمـینـه دارای معنای نمادین مـهمـی است. رفته͖ رفته کار بـه جایی مـی رسد کـه به استثنای وابستگان بـه قدرت، دیگر هیچیک از بخش های جامعه از اعتراض و سرکشی هایی کـه اشکال مقدماتی نافرمانی مدنی هستند برکنار نمانده و نمـی ماند.
منوچهر صالحی
درباره سوسیـال دمکراسی (۲)
سوسیـال دمکراسی هر چند بعد از جنگ جهانی یکم مدعی هست با برخی ویژگیهای سرمایـهداری کـه سبب بازتولید فقر و افزایش نابرابریهای اجتماعی مـیشوند، حتما مبارزه کرد، اما از آن بعد در پی نابودی شیوه تولید سرمایـهداری نبود و کوشید باب قدرت سیـاسی دولت رفاه را متحقق سازد. اما دیدیم بعد از پیدایش رایش یـا امپراتوری آلمان، بیسمارک کـه نخستین صدراعظم آن رایش بود، به منظور آن کـه سوسیـال دمکراسی سبب فرار سرمایـه از آلمان بـه دیگر کشورها نشود، خود درون پیدایش و تحقق دولت رفاه پیشتاز شد و با وضع قوانین بیمـه بیماری و بیمـه بازنشستگی بـه گونـهای کـه هزینـه آن سبب گرانی چشمگیر نیروی کار نگردد، کوشید رشد اقتصادی آلمان را تضمـین کند. بـه عبارت دیگر، مبارزه سیـاسی حزب سوسیـال دمکراسی به منظور تحقق دولت رفاه درون آلمان، اجراء این سیـاست را بـه دولت بورژوائی بیسمارک تحمـیل کرد.
نادر وهابی
رسالت پناهنده سیـاسی درون تبعید
یـادبود شادروان علی اصغر صدر حاج سید جوادی
در آستانـه یک ربع از قرن بیست و یکم، جامعه شناسان سیـالیت، گشایش جوامع و به هم ریختگی لایـه ها، گروه ها و طبقات را بـه عنوان شاخص های جدید جوامع یـاد مـی کنند کـه به دلیل سه انقلاب تکنولوژیکی درون زمـینـه حمل و نقل، فنآوری و ارتباطات و بویژه گسترش شبکه های مجازی و فرهنگی، انسانـها بـه فراسوی مرزها خود مـی اندیشند و مرزها را بـه چالش مـی گیرند. مـهاجرتهایی کـه دلایلی چون ادامـه تحصیل، پیشرفت حرفه ای و شغلی، ازدواج، بازنشستگی یـا شیوه زندگی جدید از اهمـیت فراوان برخوردارمـی شوند؛ بطوری کـه تفکرات قدیمـی درباره مـهاجرت متحول مـی شوند و از اعتبارشان کاسته مـی شود. بویژه با پدیده ورود غیرقانونی درون ابعاد کلان درون اروپا مواجهیم کـه ریشـه درون نابرابری ها و تبعیض دارد و حاکمـیتها توان مـهار آن را ندارند.
علی رضا جباری
صلح بدون پیش شرط؟
در اواخرخردادماه متنی با امضای نزدیک بـه صد نفر از صاحبنظران مقیم داخل کشورو خارج ازکشور انتشاریـافته کـه امضا کنندگان آن خواهان مذاکره با آمریکا درباره ی مسائل موجود دو کشورشده اند. نام من نیز، بـه اعتبار صلحدوستیم، درمـیان امضاکنندگان این متن دیده مـی شود. من این نکته را لازم یـافتم که، با وجود احترامـی کـه برای بسیـاری از امضا کنندگان متن قایلم، نکته هایی را درباره ی آن بـه عرض دوستان صاحبنظروخوانندگان محترم برسانم.
ابوالفضل محققی
جبهه «هسته سخت»آقای حجاریـان
آقای حجاریـان کـه به قول خود هزینـه داده اند. درون تمام بزنگاه ها نشان دادند کـه یکدل مردم نیستند و چشم امـید شان نـه بـه مردم بل همان قدرت دوخته شده است. جبهه پاک دست و «پوست کلفت» ایشان نـهایت متشکل از همان عناصری هست که زیر چتر جمـهوری اسلامـی دور از گزند باد و باران سال ها درون حاکمـیت بوده اند و امروز کـه شرایط بـه سرعت درون حال تغیر است، سخن از سلامت مـی گویند و برای از بین بردن داغ عبادت پیشانی لیزر مـی کنند، که تا باز درون سیمای ناجیـان ظاهر شوندو بر موج بر آمده از نارضایتی ها سوار گردند! باشد کـه مانع از فروپاشی وازدست امکان های خود شوند.
[asre-nou.net نجمه اعظمی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 21:31:00 +0000